Sushi – Dlaczego jest tak zdrowe?


Sushi – Dlaczego jest tak zdrowe?

Wiele osób zastanawia się czy jedzenie sushi jest zdrowe? Należy pamiętać, że sushi to nie tylko walory smakowe, ale przede wszystkim bogactwo witamin i składników odżywczych, niezbędnych w naszej codziennej diecie. Pełna zdrowych tłuszczów ryba, warzywa i odrobina ryżu, czyni sushi idealnym daniem dla osób dbających o zdrowie.

Ryby i owoce morza

Jednym z podstawowych składników sushi są ryby i owoce morza – składniki bogate w proteiny i kwasy tłuszczowe Omega-3, które skutecznie redukuje poziom cholesterolu. Ryby dostarczają białka, sole mineralne, węglowodany i niską zawartość tłuszczu. Znajdziemy w nich również witaminy z grupy B, witaminę A oraz C, D i E.

Ryż

Ryż, który jest podstawą dania, to źródło złożonych węglowodanów, wysokiej zawartości białka przy niskiej zawartości tłuszczu, witamin z grupy B oraz mnóstwa składników mineralnych. Zawarte w ryżu węglowodany złożone oraz błonnik, bardzo korzystnie wypadają w dietach odchudzających.

Sos sojowy

Sojowy sos ma odcień ciemnobrązowy i jest dość słony. Naturalny sos sojowy zawiera cenne białko oraz zdrowe, nienasycone kwasy tłuszczowe. Soja bogata jest w witaminy z grupy B oraz cenne pierwiastki, takie jak: fosfor, wapń, magnez i żelazo. Zdaniem lekarzy, soja zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwór czy miażdżycę, a dodatkowo obniża poziom cholesterolu. Warto również wspomnieć, że spożywanie sosu sojowego zapobiega starzeniu się skóry, włosów i paznokci.

Wasabi

Chrzan japoński, tak najczęściej nazywane jest wasabi, które uprawiane jest na terenie Japonii, Nowej Zelandii i Tajwanu. Najczęściej roślina ta jest kojarzona z kuchnią japońską, gdzie jest obowiązkowym dodatkiem do tradycyjnego sushi i sashimi. Warto pamiętać, iż wasabi jest nie tylko smaczne, ale również zaskakująco zdrowe. W krajach azjatyckich bardzo często bywa wykorzystywane, jako naturalny środek na wiele dolegliwości. Chrzan japoński zawiera w swoim składzie całkiem sporo witamin, przede wszystkim A, C oraz kompleks witamin z grupy B. Dzięki temu wspiera odporność naszego organizmu, wzmacnia wzrok oraz wspomaga trawienie.

Wodorosty nori

Nori to japońska nazwa różnych gatunków wodorostów morskich, najczęściej z gromady krasnorostów. Wodorosty są suszone i zapiekane tak, aby tworzyły arkusze.Nori, jest źródłem jodu, który bardzo korzystnie wpływa na stan skóry, paznokci, zębów oraz wspomaga spalanie tłuszczów. Jeden arkusz nori posiada w sobie więcej omega-3 niż dwa awokado! Wodorosty nori, są również bogate w wapno, które jest ważnym składnikiem kości, odpowiedzialnym za prawidłowe funkcjonowanie mięśni. Nori także dostarcza nam żelaza, które pozwala nam na utrzymanie prawidłowej odporności organizmu oraz witaminy B12.

 

Kaloryczność

Kolejną zaletą sushi jest jego niska kaloryczność. Potrawa ta może więc być z powodzeniem wykorzystywana jako składnik codziennej diety, także tej odchudzającej. Oczywiście należy pamiętać, że wszystko zależy od zjadanych porcji i kaloryczności wybranych składników. Ryby dzielimy na ryby chude i tłuste. Ryby zawierające najmniejszą ilość tłuszczu to między innymi tuńczyk, halibut. Pod względem niewielkiej zawartości tłuszczu wyróżnić należy także skorupiaki. Przykładami ryb tłustszych natomiast jest makrela i łosoś.

Wszystkie wymienione wyżej zalety włączenia sushi do codziennej diety odnoszą się oczywiście do sytuacji idealnej, która zakłada wykorzystanie najwyższej jakości składników. Wybierając się na sushi, musimy jednak pamiętać, że ze spożywaniem każdego surowego mięsa wiąże się zawsze większe ryzyko niż w przypadku mięsa poddanego obróbce. Dlatego też warto i w tym przypadku zastosować uniwersalną gastronomiczną zasadę i jadać tylko w takich miejscach, których zasad higieny i selekcji składników jesteśmy pewni.

Jak przyrządzić zdrowe sushi?

Sushi bardzo często jest składnikiem diet, ze względu na wysoką zawartość składników odżywczych oraz niską ilość kalorii. Choć danie to ma wielu fanów na całym świecie, znajdą się także i jego przeciwnicy, którzy przestrzegają przed nieprawidłowo przygotowanymi rybami oraz mają zastrzeżenia co do świeżości stosowanych w sushi produktach.

Przed podaniem surowej ryby (tak aby sushi było zdrowe), należy zamrozić rybę, aby pozbawić ją wszelkich pasożytów. Jeszcze przed zamrożeniem możemy rybę pokroić na kawałki. Potrzebujemy również specjalnego ryżu, który jest mniejszy od normalnego i ma okrągłe ziarna. Ryż myjemy tak długo, aż spłuczemy biały nalot. W ojczyźnie sushi, czyli Japonii ryż zakwaszany jest octem, co przyspiesza proces jego fermentacji. W polskich warunkach potrzebna jest natomiast zaprawa do ryżu. Zaprawa przygotowywana jest z octu ryżowego, białego wina, soli i cukru. Taką sporządzoną zaprawą zalewany jest ciepły ryż.