Dieta japońska – jak wygląda i czy jest skuteczna?


Dieta japońska – jak wygląda i czy jest skuteczna?

Sporym problemem naszych czasów jest nie tylko spożywanie niezdrowych, przetworzonych produktów, ale także nieregularne posiłki, które później nadrabiamy sporymi porcjami. Bardzo ciekawy sposób na odżywianie stosowany jest w Japonii. Należy pamiętać, że dieta japońska nie jest cudownym sposobem na zrzucenie szybko wagi ciała. Kuchnia japońska zawiera w sobie bardzo istotne i jasne zasady, które pomogą nam zacząć jeść zdrowo oraz smaczni. Dieta japońska jest często dedykowana osobom, które chcą zacząć dbać o linię i własny organizm.

Jak wygląda tradycyjna dieta japońska?

Dieta japońska w ciekawy sposób podkreśla naturalne smaki potraw, dlatego nie znajdziemy w niej sosów i przypraw, które maskują smak dań. Dieta jest bogata w ryby, owoce morza, ryż gotowany na parze i produkty roślinne, zawiera niewielką ilość białka zwierzęcego, dodatku cukrów i tłuszczu. Może również zawierać jajka, nabiał oraz mięso, natomiast przeważnie stanowią one niewielką część dania.
Odżywcze menu opiera się na tradycyjnej kuchni japońskiej, znanej także jako „washoku”, która charakteryzuje się niewielkimi porcjami, ze świeżymi i sezonowymi składnikami. Taki sposób odżywiania jest bogaty w składniki odżywcze i może zapewniać wiele korzyści zdrowotnych, w tym lepszą utratę wagi, poprawę trawienia oraz ogólnego stanu zdrowia.

Z czego składa się dieta japońska?

Dieta japońska najczęściej składa się z podstawowych pokarmów w połączeniu z zupą, daniem głównym i przystawkami:

  • Podstawowymi produktami jest ryż gotowany na parze, makaron soba, ramen lub udon.
  • Zupa miso z wodorostów, skorupiaków lub tofu i warzyw w fermentowanym cieście sojowym. Innymi propozycjami jest zupa z warzywami, bądź z makaronem. Innymi popularnymi opcjami to zupy z warzywami lub makaronem.
  • Danie główne to ryby, owoce morza oraz tofu, z małą ilością mięsa i jaj.
  • Dodatkami są surowe, gotowane na parze warzywa, wodorosty oraz surowe lub marynowane owoce.

Warto wspomnień, że japońska dieta to nie tylko jedzenie. Gorąca zielona herbata lub zimna herbata jęczmienna to popularne napoje, pite w Japonii. Napoje alkoholowe, takie jak piwo i sake, są zwykle zarezerwowane na obiad. Przekąski są rzadko spożywane.

Aspekt wizualny podawanych dań

Bardzo istotny jest sposób podawania potraw w Kraju Kwitnącym Wiśnią. Jedną z zasad tradycyjnej kuchni japońskiej jest podawanie poszczególnych elementów posiłku w osobnych naczyniach, a także samodzielne nakładanie porcji na talerz. Dania spożywane są zazwyczaj pałeczkami oraz małymi kęsami, gdyż istnieje przekonanie, że ta metoda tworzy bogatą harmonię smaków.
Japończycy bardzo dużą wagę przywiązują zarówno do smaku, jak i do wyglądu spożywanych przez siebie potraw. Spożywanie posiłków związane jest zawsze z określoną ceremonią – dania jedzone są według obowiązujących zasad, których Japończycy pieczołowicie przestrzegają.

Zalety diety japońskiej

• Źródło kwasów omega-3

Ryby są najlepszym źródłem do pozyskania kwasów omega-3, które poprawiają funkcjonowanie mózgu. Pomagają w prawidłowym rozwoju oraz zapobiegają poważnym chorobom serca, zapaleniom stawów i powstawaniu raka. Japończycy jedzą bardzo małą ilość czerwonego mięsa, które jest uważane za niezdrowe, ze względu na dużą zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych – ich duże spożycie może prowadzić do rozwoju chorób serca oraz otyłości.

• Lekkość dań

Japończycy przestrzegają zasady, gdzie nie dopuszczają do przejadania się. Warzywa bogate w błonnik, produkty sojowe oraz zupy charakterystyczne dla tradycyjnej japońskiej diety często pomagają zmniejszyć apetyt i zwiększyć uczucie sytości, polepszając w ten sposób kontrolę masy ciała.

Dania gotowane zamiast smażonych

Japończycy do przygotowywania dań stosują wodę, zamiast oleju. Królującą techniką w kuchni Japonii jest gotowanie na wolnym ogniu oraz podawanie surowych produktów, natomiast smażenie jest rzadkością. Jeśli już podawane jest coś smażonego, np. tempura, to serwowana jest w bardzo niewielkiej ilości.

• Kaloryczność

Tradycyjna dieta, stosowane w Japonii jest bogata w warzywa, która jednocześnie posiadają niską zawartość tłuszczu i cukru. Wszystkie te czynniki sprzyjają niskiej kaloryczności. Potrawa ta może więc być z powodzeniem wykorzystywana jako składnik codziennej diety, także tej odchudzającej. Oczywiście należy pamiętać, że wszystko zależy od zjadanych przez nas porcji i kaloryczności wybranych składników.

• Fukoidyny zawarte w wodorostach

Cząsteczki zawarte w wodorostach, znane jako fukoidyny, są odpowiedzialne za regenerację komórek, zwiększoną odporność oraz lepsze funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego. Fukoidyny w dużej mierze zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób metabolicznych i stawów. Wodorosty morskie zawierają bardzo dużą ilość składników mineralnych, są również bogate w białko.