Czy sushi jest zdrowe? Czy jest bezpieczne? Rozwiewamy te i inne obawy odnośnie sushi.

Rośnie świadomość ludzi na temat tego co jemy i jaki ma to na nas wpływ. Coraz więcej osób stara się wprowadzać zdrowe nawyki żywieniowe. Pić więcej czystej wody, mniej kolorowych, słodzonych napojów. Jeść więcej warzyw i owoców, zamiast sztucznych słodyczy i smażonych potraw. W tym wszystkim jednak pozostaje pytanie co z sushi? Czy sushi jest zdrowe? Czy każdy może zjeść sushi?

Czy sushi jest zdrowe?

Kuchnia japońska uważana jest za jedną z najzdrowszych na świecie. Wiele składników używanych tak powszechnie, obecnie coraz częściej pojawia się na naszych stołach, jako zdrowy i pożywny element. Co jednak z samym sushi? Jest to ono kolejnym przykładem na niezwykle zdrowe jedzenie kuchni japońskiej, co zaraz wam udowodnimy. Rozłóżmy sushi na kawałki i zobaczymy, jakie niosą one wartości odżywcze. 

Ryż 

Podstawą sushi jest odpowiednio przygotowany ryż. Klejący i trzymający całe kawałki w odpowiednim kształcie. Źródło złożonych węglowodanów, które zapewniają nam energię i poczucie sytości na dłużej niż proste węglowodany. Posiada również wysoką zawartość białka, podstawowego budulca naszego organizmu, jednocześnie nie zawierając wiele tłuszczów. Przy tym wszystkim w ryżu występują również składniki mineralne oraz witaminy z grupy B. W związku z tym ryż zdecydowanie można uznać, za zdrowy i pożywny element sushi.

Ryby i owoce morza

Klasycznym dodatkiem do środka sushi są ryby i owoce morza. Tutaj powszechne jest zdanie, że są to bardzo zdrowe produkty, potrzebne w naszej diecie. Zwłaszcza że w większości za rzadko jemy ryby. Ryby i owoce morza, które dostarczają nam dużo białka oraz składników mineralnych i węglowodanów, przy niskiej zawartości tłuszczów, jak ryż. Przy czym ryby zawierają o wiele więcej witamin, bo i z grupy B, a także witaminę A, C, D i E. Trzeba jednak pamiętać, aby produkty te były wysokiej jakości i jak najświeższe. 

Dodatki

Sushi to też dodatki do ryby i ryżu. Najczęściej są to produkty pochodzenia roślinnego, jak ogórki, czerwona papryka, marchewka, czy bardziej orientalne pędy bambusa. Ogólnie, w większości przepisów do sushi stosuje się wiele warzyw, a czasem i owoców. Są one źródłem wielu witamin i składników mineralnych, a ponadto są niskokaloryczne. Mniej zdrowe mogą być jedynie dodatki w panierce panko, które trzema smażyć. Jednak w większości do sushi używa się świeżych składników.

Sushi jest zdrowe 

Kompozycja dobrej jakości ryżu, świeżych ryb lub owoców morza oraz warzyw i owoców jest niezwykle zdrowa. Zapewnia bowiem ogrom substancji odżywczych i witamin, przy niskiej zawartości tłuszczu i kalorii. Dodatkowo tradycyjnie do sushi nie dodaje się dużo soli, która w nadmiarze może nam naprawdę zaszkodzić.

Sushi to więc danie bardzo zdrowe, niskokaloryczne i lekkostrawne, dzięki czemu może być idealną propozycją na kolację dla wielu osób. Jednak trzeba przy tym pamiętać o zachowaniu świeżości produktów, używanych do sushi, jeśli robimy je w domu. Jeśli zaś kupujemy gotowe zestawy, trzeba zwrócić uwagę na skład i dokładnie go sprawdzić. 

Czy sushi jest zawsze bezpieczne?

Niestety nie, zwłaszcza jeśli mówimy o klasycznym sushi z surową rybą. Niepoddany obróbce termicznej łosoś to produkt, który, w którym mogą być pasożyty, bakterie czy wirusy. Zwłaszcza jeśli jemy rybę niewiadomego pochodzenia. Dlatego na takie sushi lepiej udać się do dobrego, sprawdzonego lokalu. Najlepiej takiego, gdzie jedzenie jest przygotowywane na oczach klientów, lub który ma renomę. 

W przypadku domowego sushi czasem lepiej postawić na ryby wędzone. W ich przypadku nie ma zagrożenia zakażenia pasożytami, gdyż zostały poddane obróbce termicznej. Nadal jednak jest kwestia świeżości mięsa. Zepsute mięso również może nam zaszkodzić. 

Podobnie sprawa ma się z owocami morza. Trzeba więc zwracać szczególną uwagę na mięso w sushi, które jemy.

Sushi w przypadku chorób, ciąży i karmienia piersią

Sushi a cukrzyca i choroby tarczycy

Sushi nie jest zakazywane w przypadku chorób tarczycy, czy cukrzycy. W tym drugim przypadku jest nawet polecana, gdyż ryż jest bardzo sycący, a ryby dostarczają wielu potrzebnych składników. Jak ze wszystkim nie należy jednak przesadzać. 

Sushi a ciąża i karmienie piersią

Ogólnie sushi nie ma wpływu na przebieg ciąży, czy laktację podczas karmienia. Jednak znów wracamy do tematu bezpieczeństwa surowych ryb. Zagrożenie pasożytami, w przypadku kobiety w ciąży, dotyczy również płodu. Dlatego radzi się unikanie jedzenia surowych ryb. Jeśli zaś jesteś fanką sushi, to lepiej zrób je w domu z ryby wędzonej, ze sprawdzonego źródła lub sushi wege.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *